Administration

5 ting din virksomhed SKAL have styr på i 2024

I denne miniguide giver vi en indflyvning til ny regulering, der får stor betydning for små og mellemstore virksomheders drift og forretning i 2024.

5 ting din virksomhed skal have styr på i 2024 | navigator

Change is the new normal.

En verden, der er i konstant forandring, stiller store krav til virksomheder, ledere og medarbejdere på tværs af dansk erhvervsliv. I 2024 vil både ny regulering og banebrydende teknologier medføre en bred vifte af ændringer, der vil forme virksomheders fremtid og ændre deres måde at drive forretning på.

I denne miniguide giver vi en indflyvning til 4 nye love, der får betydning for små og mellemstore virksomheders forretningsprocesser og den 'ene' nye teknologi, der er på alles læber i øjeblikket.

Læs videre, få vejledning og bliv klogere på, hvordan din virksomhed kan navigere og trives i denne dynamiske og krævende forretningsverden.

1. Har du styr på din tid?

Folketinget startede året ud med at vedtage en ny lov vedrørende arbejdstidsregistrering, som foreskriver, at alle arbejdsgivere skal have indført et system til registrering af medarbejdernes arbejdstid inden den 1. Juli 2024.

Formålet med den nye lov er at sikre, at reglerne om daglig hviletid og maksimal ugentlig arbejdstid bliver overholdt for at tilgodese medarbejderne.

Ifølge lovforslaget er der metodefrihed i forhold til, hvordan den enkelte arbejdsgiver vælger at indrette registreringssystemet, så længe systemet er objektivt, pålideligt og tilgængeligt. Ifølge den nye lov skal virksomheder:

  • Måle den daglige og ugentlige arbejdstid for medarbejdere.

  • Give de ansatte mulighed for at kunne registrere tid, overarbejdstimer, sygdom og ferie.

  • Gemme oplysningerne i systemet i 5 år.

Hvis du er i tvivl om, hvordan jeres virksomhed skal imødekomme lovkravene, bør du se nærmere på vores partner på kompasbank navigator, Intempus. Deres digitale tidsregistreringssystem kan nemlig bruges af alle virksomheder og skræddersyes efter de konkrete behov, så I får den løsning, der giver mening for jer.

Prøv Intempus gratis her.

2. Digital bogføringslov: Nu bliver ringbind forbudt!

Den 01/07-2024 træder en ny bogføringslov i kraft i Danmark, som har indflydelse på størstedelen af landets virksomheder. Formålet med loven er at mindske mængden af fejl og snyd ved indberetning af regnskaber, moms- og skatteangivelser.

Den kommende bogføringslov betyder helt konkret, at du fremover har pligt til at bruge et digitalt bogføringssystem samt sikre, at din virksomheds:

  • Transaktioner bogføres i et digitalt bogføringssystem.

  • Købs- og salgsfakturaer opbevares i et digitalt bogføringssystem.

Ved at anvende et digital bogføringssystem, vil du med stor sandsynlighed opleve, at det bliver lettere for dig at bogføre dine køb og salg korrekt, sende og modtage e-fakturaer og indberette årsregnskab og moms.

Selvom du allerede bruger et digitalt bogføringssystem, er det vigtigt, at du undersøger, om det overholder de nye krav. På kompasbank navigator kan du få adgang til flere forskellige digitale regnskabsløsninger som fx Dinero, e-conomic, Billy og Zenegy Numbers, der alle lever op til kravene i den nye bogføringslov.

Få adgang til løsningerne.

3. Læs vores guide om ESG-rapportering

Social ansvarlighed, bæredygtighed, CSR og nu ESG. Kært barn har mange navne, og der er sådan set ikke noget nyt i, at erhvervslivet skal være med til at passe godt på den verden, vi lever i.

Det nye er, at EU er i fuld gang med at implementere nye krav til og standarder for, hvordan vi arbejder med bæredygtighed, og hvordan vi rapporterer på det. Selvom de skærpede lovkrav til ESG-rapportering i første omgang kun er trådt i kraft for de største virksomheder, kan din virksomhed allerede nu komme ud for, at en større virksomhed efterspørger dine ESG-data, fordi de skal bruge dem til deres egen rapportering.

For at hjælpe jer med at komme i gang med ESG på den mest effektive måde, har vi på kompasbank navigator udarbejdet en guide omkring, hvad ESG betyder, hvad de nye krav går ud på, og hvordan du som mindre og mellemstor virksomhed kan forholde dig til de nye regler.

I guiden kan du derudover blandt andet få indsigt i:

  • Hvilke digitale løsninger der kan kickstarte din virksomheds ESG-indsats.

  • Hvordan du griber de nye krav og regler an på et strategisk, taktisk og operationelt niveau.

  • Hvordan du kan få et forspring i markedet, hvis du har styr på jeres ESG-data.

Læs mere her.

4. Er du klar til at bruge AI i din virksomhed?

Brugen af kunstig intelligens har i løbet af de seneste par år udviklet sig fra kun at være forbeholdt de mest innovative virksomheder til snart at være allemandseje. Det er ikke længere et spørgsmål, om man som virksomhed skal bruge den hurtigt voksende teknologi, men snarere hvordan man implementerer den. Og hvis din virksomhed ikke allerede er begyndt at bruge AI-værktøjer i dagligdagen, går der nok ikke lang tid, før I også kommer i gang.

Der er samtidigt også store gevinster at hente, hvis du og din virksomhed formår at benytte de utallige AI-værktøjer korrekt. Ved at integrere AI-værktøjer som ChatGPT og Midjourney, kan virksomheder nemlig automatisere rutineopgaver, forbedre beslutningstagning og frigøre værdifulde ressourcer. Forestil dig at kunne øge produktiviteten med op til 40% uden at tilføje ekstra arbejdskraft.

De mange forretningsmæssige fordele ved brugen af AI-systemerne kommer dog ikke uden problemer. For på trods af, at AI har potentiale til at effektivisere arbejdsopgaverne i din virksomhed, så medfører de fremadstormende værktøjer også en række nye problemstillinger, som fx:

  • Videregivelse af følsomme oplysninger.

  • Afgivelse af vigtig IP.

  • Kan medføre sikkerhedssårbarheder.

Bliv klogere på, hvordan du mindsker risikoen ved at bruge AI-værktøjer her.

5. Fik du styr på den nye whistleblowerordning?

Hvis din virksomhed endnu ikke har fået implementeret en whistleblowerordning, så skal I hurtigst muligt få det gjort.

Den 17. december sidste år (2023) trådte der en ny whistleblower-lov i kraft. Loven foreskriver, at alle virksomheder med mere end 50 ansatte skal have en whistleblowerordning. En whistleblowerordning optimerer mulighederne for at opdage potentielle fejl, problematiske arbejdsgange eller direkte kriminelle handlinger i tide. Det er derfor med til at skabe tryghed i virksomheden.

Hvis du er i tvivl om, hvordan din virksomhed skal forholde sig til den nye whistleblowerlov, kan du tage fat i vores partner på kompasbank navigator, Walor. De er nemlig eksperter inden for domænet whistleblowing og kan derfor nemt hjælpe dig og din virksomhed med at implementere en whistleblowerordning, så I overholder whistleblowerloven. Dette gør de nemt, sikkert og billigt, så I kan holde fokus på jeres forretning.

Besøg Walor her.

Udgivelsesdato: 20.02.2024

Relaterede løsninger

Udforsk Nem timeregistrering
Intempus

Nem timeregistrering

Intempus er en løsning til digital timeregistrering, der gør den daglige administration let, simpel og overskuelig.

Intempus | navigator

Udforsk Gør regnskab og bogføring lettere
DineroFå 50% rabat

Gør regnskab og bogføring lettere

Med Dinero kan du fokusere på virksomhedens kerneprodukt. Send din første faktura på under to minutter, og spar penge på en revisor og bogholder. De har gjort regnskab og bogføring markant lettere for dig.

Dinero | navigator

Udforsk En komplet regnskabsløsning
e-conomicFå 14 dage gratis

En komplet regnskabsløsning

e-conomic er danskernes foretrukne regnskabsprogram. Med e-conomic får du markedets mest fleksible, online løsning, som du kan skræddersy med præcis de tillægsmoduler og integrationer, din virksomhed har brug for.

e-conomic | navigator