Konverteringsoptimering – sådan optimerer du konverteringsraten på dit website
Konverteringsoptimering handler om at forbedre brugeroplevelsen på din hjemmeside eller webshop, så en større andel af dine besøgende foretager den ønskede handling. Selv små ændringer på dit website kan have stor betydning for din konverteringsrate og dermed din virksomheds succes.
Forestil dig dette: Du slentrer gennem et travlt marked omgivet af sælgere, der kæmper om din opmærksomhed. Alle boderne er nøje designet med det formål at lokke dig til. Mens du navigerer gennem labyrinten af tilbud, kan du ikke undgå at bemærke, at nogle boder tiltrækker massevis af ivrige kunder, mens andre har problemer med at fange nogens interesse.
I den digitale verden kan dette marked sammenlignes med det uendelige antal hjemmesider, webshops og online platforme. Her afhænger din hjemmesides succes i høj grad af én afgørende parameter: konveteringsoptimering, som er en strategi, der bruges til at forbedre konverteringsraten på en hjemmeside, webshop eller online platform. Konverteringsraten er forholdet mellem antallet af besøgende på et website og antallet af de handlinger, der udføres, som fx køb af et produkt, tilmelding til et nyhedsbrev eller udfyldelse af en formular. Konverteringsoptimering handler med andre ord derfor om at få flere besøgende til at tage de handlinger, du gerne vil have dem til, når de besøger dit websted.
Læs videre og få flere gode råd til, hvordan du kan øge konverteringsraten på din hjemmeside.
Kend dit websites konverteringsrate
For online forretninger er konverteringsraten en afgørende måling. Det er det tal, der angiver hvor stor en procentdel af dine besøgende, som rent faktisk foretager en konvertering. En konvertering opstår, når en bruger udfører en handling, som du har defineret som værdifuld for din virksomhed. Konverteringsraten angiver derfor, hvor stor en andel af dine besøgende der rent faktisk udfører en værdifuld handling for din virksomhed.
Hvis der fx kommer 100 besøgende ind på din webshop og 5 køber noget, så har du en konverteringsrate på 5 %. Der findes ingen faste regler for, hvad en god konverteringsrate er. Det afhænger blandt andet af virksomhedens industri og hjemmesidens indhold. Men generelt betragtes en konverteringsrate på 2-5 % som god.
En høj konverteringsrate indikerer, at et websted er godt designet og indeholder relevant og nyttigt indhold, som motiverer besøgende til at foretage et køb eller tilmelde sig en ydelse. Derudover betyder en høj konverteringsrate også, at du kan opnå flere konverteringer uden at du behøver at skulle øge dit annonceringsbudget. Dette kan resultere i en bedre ROAS (Return on Advertising Spend) fra dine betalte annoncer og hjælpe dig med at opnå bedre resultater.
Der findes adskillige metoder til at forbedre din konverteringsrate, og det kan variere afhængigt af din branche og din målgruppe. Det er dog altid vigtigt at have en tydelig forståelse af, hvem dine besøgende er, hvad de leder efter, og hvad der motiverer dem til at foretage en handling på din hjemmeside.
Tips til succesfuld konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering indebærer at identificere og implementere de ændringer, der kan øge konverteringsraten. Som ejer af en hjemmeside er det derfor essentielt at have en veldefineret strategi for konverteringsoptimering, da det kan hjælpe dig med at booste antallet af konverteringer og dermed øge din omsætning. Herunder kan du få en indsigt i nogle af de elementer, der kan optimere dit websites konverteringsrate samt forbedre brugeroplevelsen for dine besøgende.
Effektiviser brugeroplevelsen
En gnidningsløs og intuitiv brugeroplevelse er afgørende for at øge konverteringer. Det er vigtigt, at dit website er nemt at navigere på, så du mindsker risikoen for friktionen på kunderejsen. Brugeroplevelsen og konverteringsraten på din hjemmeside kan blandt andet forbedres ved at du:
Bruger klare og tydelige call-to-action (CTA) knapper. De er nemlig afgørende for konverteringer. Sørg derfor altid for, at CTA-knapperne er synlige, men samtidigt også naturlige, så det ikke virker overgjort. De besøgende skal lægge mærke til knapperne, men de skal stadig fremstå som en del af det samlede udtryk på siden.
Optimerer dit checkout flow. Checkout flowet er et kritisk trin i brugernes købsrejse, og risikoen for frafald er stor. Derfor er det vigtigt at sikre, at dine kunder både enkelt og hurtigt kan gennemføre købet på dit websted. Reducer antallet af trin til et minimum, tillad automatisk udfyldning af oplysninger og tilbyd flere betalingsmuligheder for at forbedre købsoplevelsen.
A/B-test
Det er vigtigt at teste forskellige elementer på din hjemmeside, såsom overskrifter, billeder, placering og farve på CTA-knapper, for at identificere den mest effektive kombination til at generere konverteringer. Ved at teste og analysere forskellige versioner af dit website, finder du også frem til, hvilke elementer der er afgørende for at øge konverteringsraten.
Gennem en A/B-test får du også mulighed for at få mest muligt ud af din nuværende trafik, og hjælper dig med at øge konverteringsraten, uden at du skal bruge mange ressourcer på at tiltrække ny trafik. En A/B-test kan give dig et højt investeringsafkast, da små ændringer såsom farven på CTA-knapperne kan føre til markante stigninger i konverteringer.
Optimer dit website til mobile enheder
Da flere og flere besøgende kommer fra smartphones og tablets, er det ekstremt vigtigt, at dit websted er mobilvenligt og virker på alle devices. Det betyder, at din hjemmeside skal være lavet i et responsivt design, der automatisk tilpasses forskellige skærmstørrelser på diverse enheder.
Derudover er det også vigtigt at have hurtige indlæsningstider, da mobilbrugere typisk er utålmodige og forlader sitet, hvis siderne tager for lang tid om at indlæse. Det viser en undersøgelse foretaget af Google (2016). Her viser resultaterne nemlig, at 53 % af alle mobilbrugere forlader hjemmesiden, hvis det tager mere end 3 sekunder at loade siden.
Personalisering
Personalisering er et af de mest effektive værktøjer inden for konverteringsoptimering. Det indebærer at skræddersy tilbud, beskeder og anbefalinger til individuelle kunder baseret på deres interesser, egenskaber og adfærd. Personalisering kan medvirke til en øget konverteringsrate, da det får kunden til at føle sig værdsat og forstået. Når en kunde føler, at en virksomhed imødekommer deres specifikke behov og præferencer, er de mere tilbøjelige til at stole på den pågældende virksomhed og dermed også foretage den ønskede handling.
Derudover kan personalisering føre til øget kundeengagement og loyalitet, da kunder er mere tilbøjelige til at vende tilbage til et websted, der tilbyder en personlig oplevelse. Desuden gør personalisering det muligt for en virksomhed at skille sig ud i et overfyldt marked, da de fleste kunder foretrækker et brand, der tilbyder en unik og skræddersyet oplevelse.
Hvorfor spiller konverteringsoptimering en væsentlig rolle for din virksomhed?
Der er flere grunde til, at konverteringsoptimering er afgørende for din virksomhed. For det første hjælper det med at maksimere dit potentiale for at generere salg og konverteringer på din hjemmeside. Ved at forbedre din konverteringsrate kan du øge antallet af besøgende, der udfører den ønskede handling, som fx køb af et produkt eller ydelse, hvilket kan føre til øget omsætning og profit for din virksomhed.
Der er dog andet til konverteringsoptimering end øget omsætning og profit. Det handler også om at skabe en bedre og mere personlig brugeroplevelse på dit website, og levere værdi for dine kunder ved hvert touch point. Når du undersøger og optimerer dine konverteringsprocesser, har du mulighed for at fjerne eventuelle udfordringer, som brugerne støder på. Dette vil skabe en mere gnidningsløs og behagelig oplevelse for dine potentielle kunder, hvilket øger sandsynligheden for gentagne besøg og opbygning af loyalitet, som yderligere kan medvirke til, at du får en langt større indsigt i dine kunders adfærd. Det handler i sidste ende om at tiltrække de besøgende, som er mere tilbøjelige til at foretage konverteringer, samt at skabe en målrettet og personlig brugeroplevelse, der opfylder dine kunders behov og forventninger.
Konverteringsraten på din hjemmeside vil altid kunne forbedres, og arbejdet med konverteringsoptimering er derfor også en kontinuerlig proces, som kræver konstant overvågning, analyse og justering. Det er derfor også en tidskrævende proces. Hvis du ikke selv har ressourcer eller de rette kompetencer i din virksomhed, så kan flere af vores navigator-partnere inden for salg og webshop og markedsføring hjælpe dig med at identificere og implementere ændringer, som kan være med til at øge konverteringsraten på dit website.
Udgivelsesdato: 03.04.2024
Relaterede løsninger
Fullservice bureau med fokus på online succes
Aveo er et web- & marketingbureau, der tilbyder professionelle hjemmeside- og webshopløsninger, hosting & support samt online markedsføring.
Få hjælp til at styrke dit brand
nimble bygger adskilte og stærke brandpositioner, som danner grundlag for fremtidig vækst. De bygger brands, reviderer eksisterende platforme og laver marketingeksekvering herunder digital marketing og grafisk arbejde.
Markedsføring der skaber profit og vækst
Providr har gennem det sidste år udviklet en ny marketing teknologi, med det formål at skabe den bedste markedsføringsplatform. Deres målsætning og metode er at kombinere og analysere alt den tilgængelige data, hvilket skal resultere i profit og vækst hos deres kunder.