Undgå at dine udgifter til advokater løber løbsk
Hvordan vælger du den rette løsning til at håndtere kontrakter og juridiske problemstillinger, så I sparer tid, optimerer driften og understøtter jeres vækstambitioner?

Nye aktører tilbyder i dag advokatbistand via digitale platforme. Det gør det i mange tilfælde billigere, hurtigere og mere fleksibelt at få juridisk hjælp, hvilket i særlig grad er nyttigt, hvis man er en mindre virksomhed i udvikling.
Det skal du overveje
Det rette setup. Har du allerede en advokat eller jurist ansat eller en fast aftale med enten et advokathus eller en af de nyere platformsbaserede udbydere? Er du tilfreds med pris og kvalitet?
Kompleksitet. I hvor høj grad har du brug for en fast kontakt, der kender lige netop din virksomhed, og kan give løbende rådgivning og sparring?
Omkostninger. Hvor vigtigt er det for dig at sørge for, at udgifterne til juridisk bistand ikke løber løbsk?
Det kan være både svært, tidskrævende og dyrt for en virksomhed at skulle udforme ansættelseskontrakter og samarbejdsaftaler. Eller have 100 % styr på personalejura, selskabsret og erhvervsret. De fleste vil hellere bruge ressourcerne andre steder end på regler og paragraffer – og samtidig vide, at den del af administrationen er i trygge hænder. I dag er der heldigvis flere muligheder for at holde både kompleksiteten og udgifterne nede, hvilket er en stor fordel for virksomheder med vækstambitioner.
Markedet for juridisk vejledning og hjælp er de seneste år blevet udfordret af udbydere med et andet setup end de traditionelle advokathuse og med lavere priser. Så i stedet for husadvokaten eller den faste kontakt hos et advokatkontor klarer mange sig med en af de nyere aktører på legal-tech-markedet. De tilbyder kontraktskabeloner, support og juridisk rådgivning via en digital platform - og til en betydelig lavere timepris.
Sådan en løsning kan give bedre kontrol over udgifterne og en større fleksibilitet – to parametre der kan være helt afgørende for mindre og mellemstore virksomheder.
Konkret tilbyder nogle af de digitale advokathuse, at man selv kan oprette juridiske dokumenter via deres platforme og dermed hurtigt og billigt få juraen på plads, hvis man for eksempel skal indgå en aftale med en ny kunde, partner eller ansætte en ny medarbejder. Samtidig har man alle sine juridiske dokumenter samlet online ét sted og kan få support, når det er nødvendigt.
Hvem kan hjælpe dig?
De senere år har udbydere som Legal Desk og Contractbook forsøgt at disrupte det etablerede marked for juridisk bistand.
Hvem man skal vælge, afhænger af behovet. Legal Desk tilbyder for eksempel ikke advokatbistand, men juridiske gyldige dokumenter, der kan underskrives digitalt, til en pris på nogle få hundrede kroner per dokument, fordi processen er automatiseret. Den løsning kan derfor fungere som et fint supplement til brugen af en traditionel erhvervsadvokat.
Contractbook administrerer og automatiserer kontrakters livscyklus i en enkelt, strømlinet arbejdsgang. Brugerne kan med dette program spare tid, undgå fejl og skalere deres juridiske operationer. Platformen giver brugerne mulighed for at oprette kontrakter ved hjælp af opdaterede skabeloner, underskrive dem med en digital signatur og organisere dem i skyen.
Det handler i bund og grund om at finde en eller evt. flere partnere, der giver den nødvendige ro i maven, uden at man skal bruge for meget energi for at flekse mellem forskellige platforme og kontaktpersoner, og uden at man har følelse af at betale mere end nødvendigt for at være dækket ind juridisk.
Læs mere
Udgivelsesdato: 05.07.2022
Relaterede løsninger
Opret nemt juridiske dokumenter
Legal Desks automatiske formularer er udarbejdet af advokater og sætter dig i stand til nemt og billigt at lave dine egne juridiske dokumenter.
Smart kontraktstyring
Kontraktstyrings-software, der giver moderne virksomheder mulighed for at effektivisere manuelle processer og skabe automatiserede digitale arbejdsgange.