Markedsføring

SMV’ernes guide til digital markedsføring

Ifølge Danmarks Statistik har 97% af den danske befolkning adgang til internettet. Det har derfor aldrig været vigtigere at have en stærk digital tilstedeværelse, hvis man vil drive en succesfuld forretning. Her følger en guide, udarbejdet af kompasbank navigator, til hvilke discipliner inden for digital markedsføring, som du skal satse på, hvis du ønsker at skabe mere trafik og flere salg til din hjemmeside.

SMV’ernes guide til digital markedsføring | navigator

Digital markedsføring er defineret som alle de forretningsaktiviteter en virksomhed laver online for at promovere sine produkter eller services. Det omfatter alt fra SEO, annoncering på sociale medier, e-mail marketing til brugen af andre websteder til at skabe kontakt til potentielle og nuværende kunder. Der findes altså et hav af forskellige discipliner, der falder ind under paraplyen “digital markedsføring”.

En stor fordel ved digital markedsføring er, at man kan målrette sin indsats mod en klart defineret målgruppe, og at man derefter kan bruge værktøjer til at måle effekten. Dermed kan du holde øje med, om du opnår dine mål og ROI for dine kampagner.

På trods af de klare fordele ved digital markedsføring, kan det for mange virksomheder også være uoverskueligt at skulle gå i gang med det. Det kan både være svært at finde ud af, hvordan man bedst allokerer sine ressourcer, og hvilke initiativer man skal igangsætte. Men én ting er sikkert: Hvis du vil gøre dig forhåbninger om at drive en succesfuld forretning, kommer du ikke uden om digital markedsføring.

En de vigtigste opgaver er at vurdere og evaluere, hvilke digitale kanaler der er de mest profitable for din forretning –  og det kan være meget udfordrende. Vi har derfor udarbejdet en simpel guide til dig og andre SMV’er, så du kan få et bedre indblik i de mest populære kanaler inden for digital markedsføring, samt hvordan I øger sandsynligheden for at få succes med aktiviteterne.

Ads på sociale medier

Hvis din virksomhed ikke allerede har en profil på diverse sociale medier, er det bare med at få det oprettet. De sociale medier giver dig nemlig muligheden for at kommunikere direkte med nuværende og potentielle kunder. Hvis det kan virke som en stor mundfuld at skulle begynde at sætte sig ind i flere forskellige sociale medier, så er Facebook et godt sted at starte. Med omkring 66 % af den danske befolkning som brugere på Facebook er det et oplagt medie, for en virksomhed at markedsføre sig over for sin målgruppe.

Facebook annoncering er en utrolig effektiv måde at generere trafik og leads på. Samtidigt, er det, sammenlignet med andre platforme, også ret billigt at annoncere på Facebook. Det gør det i høj grad til en stærk kanal, når du skal skabe interesse og introducere dine produkter til din målgruppe, og Facebook tilbyder derudover en lang række muligheder for at spore effekten af din annoncering samt modtage relevant data, så du har mulighed for at optimere og øge profitabiliteten af markedsføringen. Det kræver derfor også, at du har indsigt i de mange muligheder, du kan gøre brug af via Facebook-annoncering, hvis du skal opnå de bedste resultater.

E-mail Marketing

E-mail er en af de ældste former for digital kommunikation, men det er også en af de mest effektive digitale marketingstrategier. E-mail marketing er en strategi, hvor virksomheder hovedsageligt sender salgsfremmende meddelelser til en stor målgruppe. ​​Det bruges typisk til at generere salg ved at dele kampagnetilbud, styrke forholdet til sine kunder eller udvide effekten af content marketing indsatser.

En stor fordel ved e-mail marketing er, at du kan automatisere en stor del af kommunikationen, så jeres kunder automatisk modtager mails fra jer. Du kan fx oprette et velkomstflow, når folk skriver sig op til dit nyhedsbrev, eller opsætte andre automatiserede mailflows, baseret på de specifikke handlinger, som besøgende har foretaget på din virksomheds hjemmeside.

Hvis du driver en webshop, er det især oplagt at fokusere på e-mail marketing, da du har et væld af mulighed for at automatisere og personliggøre hver eneste e-mail, hvilket højst sandsynligt vil øge din konverteringsrate. Det kan dog tage tid at sætte sig ind i e-mail marketing, men når først de automatiserede flows er sat op, kan det frigive mere tid til andre opgaver, som skaber værdi for din virksomheds fremtid.

Google ads

Google ads er en forholdsvis enkel, men samtidigt meget effektiv kanal, som giver dig mulighed for at bruge søgeord til at nå hele jeres målgruppe. På denne markedsføringskanal betaler du per klik, hvilket godt kan blive omkostningsfuldt, men til gengæld er det forbrugeren, der selv efterspørger det via en søgning på Google. De potentielle kunder, du når ud til, er derfor typisk en del mere købeklar sammenlignet med andre kanaler. Og med den rette strategi for Google annoncering, vil du blive synlig for din målgruppe, når de søger efter netop de produkter eller de kompetencer, som din virksomhed tilbyder og kan hjælpe med.

Hvis du vælger at benytte Google Ads i din virksomheds digitale markedsføring, skal du være grundig med jeres udvælgelse af keywords, som I vil annoncere på. Hvis du har udvalgt for mange, som ikke er så relevante for jeres forretning, kan du hurtigt ende med at bruge mange penge. For at skabe de bedste resultater, skal du derfor have få og relevante keywords.

SEO

SEO står for “Search Engine Optimization”, som på dansk er oversat til “søgemaskineoptimering”. SEO handler om at optimere sin website, så man ligger så højt som muligt på søgeresultaterne hos Google og lignende. Dette sker gennem arbejde med tekst, teknik og links, som skal bruges og udnyttes i forhold til søgemaskinernes algoritmer, for derved at opnå en bedre rangering og eksponering. SEO handler altså om at skabe det rigtige indhold til de rigtige mennesker og gøre din hjemmeside så relevant som muligt.

Det er mange grunde til, at SEO er vigtigt for din virksomhed. Flere undersøgelser har vist, at det fx kan bruges til at skabe øget troværdighed hos dine kunder, da topplaceringer på Google, på dine vigtigste søgeord via organiske søgeresultater, skaber større troværdighed end dem, som ligger i toppen pga betalt annoncering. Derudover er SEO som udgangspunkt gratis, da du ikke betaler for den trafik, du får ind på dit website som resultat af dine SEO-indsatser. En SEO-optimeret hjemmeside tager dog lang tid at opbygge, og du bør derfor også anse SEO som en disciplin, du hele tiden skal arbejde på, hvis du vil opnå gode placeringer på Google.

Content marketing

Content marketing er en markedsføringsstrategi, som går ud på at skabe værdifuldt og relevant indhold med henblik på at opfange eller fastholde én specifik målgruppe af kunder. Det kan være indhold, som giver dem ny indsigt, besvare et spørgsmål de har eller som hjælper dem med en konkret udfordring.

Det overordnede mål med content marketing er at skabe profitable og langsigtede kunderelationer, gennem indhold der er så godt, at dine kunder aktivt vælger at engagere sig med det. Det er derfor også et markedsføringsværktøj, der med den rette håndtering kan påvirke dine potentielle kunder på hele kunderejsen - og lige meget hvilke digitale kanaler, som du vælger at markedsføre på, spiller content marketing en afgørende rolle.

Hvor og hvordan skal du starte?

Det kan være ekstremt svært at vurdere, hvilke kanaler og markedsføringsindsatser, der skal prioriteres højest. Hver kanal har nemlig sine egne specifikke fordele og ulemper, og hvilken der vil fungere bedst for din virksomhed, findes der ikke en endegyldig konklusion på. Flere undersøgelser har i forlængelse af dette vist, at de virksomheder, som har størst succes med deres digitale marketing, benytter sig af flere forskellige kanaler på samme tid, og på den måde opnås der en stærk synergieffekt samt et optimalt marketingmix.

Det er dog vigtigt at påpege, at du kan lave det fedeste content og benytte de korrekte kanaler, men hvis du ikke kender din målgruppe, kommer du ingen vegne med din digitale markedsføring. Du bliver nødt til at have en indsigt i hvem du kommunikerer til, hvis du skal have succes med dine markedsføringsinitiativer.

Uanset hvilken disciplin inden for digital markedsføring du har intentioner om at igangsætte, vil du hurtigt opleve, at det kræver masser af tid og viden, hvis du skal opnå resultater. For mange små og mellemstore virksomheder giver det derfor ofte bedre mening at få assistance fra et digitalt marketing bureau.

På kompasbank navigator kan både nimble og Aveo hjælpe dig med alt fra sparring og prioritering af dine marketingindsatser til opsætning og optimering af dine kampagner, så du kan fokusere på det, du er bedst til.

Hos Aveo, kan du som bruger på kompasbank navigator også få 15% rabat på deres ydelser indenfor web og marketing, som kan hjælpe din virksomhed med at styrke jeres digitale tilstedeværelse og markedsføring. Som et erfarent web- & marketingbureau, tilbyder de nemlig bl.a. professionelle hjemmeside- og webshopløsninger, hosting & support samt online markedsføring, på tværs af de fleste digitale kanaler.

Udgivelsesdato: 16.12.2022

Relaterede løsninger

Udforsk Få hjælp til at styrke dit brand
nimble

Få hjælp til at styrke dit brand

nimble bygger adskilte og stærke brandpositioner, som danner grundlag for fremtidig vækst. De bygger brands, reviderer eksisterende platforme og laver marketingeksekvering herunder digital marketing og grafisk arbejde.

nimble | navigator

Udforsk Fullservice bureau med fokus på online succes
AveoFå 15% rabat

Fullservice bureau med fokus på online succes

Aveo er et web- & marketingbureau, der tilbyder professionelle hjemmeside- og webshopløsninger, hosting & support samt online markedsføring.

Aveo | navigator