SMV’er halter efter med digitalisering
Danske SMV’er halter fortsat bagud på den digitale rejse. "Bare om at komme i gang," lyder det fra Dansk Erhverv og Dansk Industri. For digitale værktøjer kan strømline arbejdsgange og lette administrationen, være med til at løse rekrutteringsudfordringen, styrke medarbejdertilfredsheden og salget og sætte skub i den grønne omstilling.
Der er både store og hurtige gevinster at hente for danske SMV’er ved at digitalisere mere af administrationen og driften og udnytte den data, man kan indsamle.
Mens danske virksomheder over en bred kam er digitale front-runners, har en del danske SMV’er stadig svært ved for alvor at komme ud over rampen. Forklaringen er ifølge erhvervsorganisationerne Dansk Industri og Dansk Erhverv blandt andet, at det kan være svært at beslutte sig for, hvor det giver mest mening at digitalisere og at finde vej i junglen af digitale tjenester.
”Alle virksomheder ved, at de skal digitalisere, og at det er afgørende for konkurrencekraften. Men mange er i tvivl om, hvilke dele af forretningen, de skal begynde med. Der findes en myriade af digitale værktøjer, der kan hjælpe én, men de færreste har forudsætninger for at vide, om den enkelte tjeneste passer til virksomhedens behov,” siger Frederikke Saabye, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv med ansvar for digitale medlemmer.
Vælg ét område ud
Vejen frem er at tage digitale skridt netop der, hvor man føler den største appetit. Hvilken del af forretningen, man vælger, er i bund og grund mindre afgørende, lyder det fra Dansk Industri, og det kan fint være helt simple processer.
”Der er et væld af muligheder for at gøre det smartere med digitale hjælpemidler. For nogle er det nemt at komme i gang eller videre, for andre er det sværere. Du kan ikke digitalisere hele forretningen på én gang, så vælg et område, du har appetit på. Om det så er et nyt system til bogholderi, til ressourcestyring eller kundehåndtering er mindre vigtigt,” siger digitaliseringspolitisk chef i Dansk Industri, Andreas Holbak Espersen.
Digitale værktøjer målrettet SMV’er
De seneste år er en lang række digitale værktøjer spiret frem. De kan hjælpe med alt fra bogføring og jura til klimaindsats, medarbejdertilfredshed og pension. Tjenesterne er kendetegnet ved at være Software-as-a-Service (SaaS) med relativt lave priser, og de henvender sig i høj grad til SMV’er. Løsningerne kan både lette administrationen og optimere driften på en række områder og dermed også afhjælpe den generelle mangel på kvalificeret arbejdskraft.
”Digitale tjenester til specifikke opgaver er i hastig vækst, og der er rigtig mange produkter derude, som kan skabe værdi og lette dagligdagen. Løsningerne er typisk ikke skræddersyet, men passer måske 80-90 procent, fordi de fleste SMV’er grundlæggende har de samme behov. De er billige at prøve af, fordi du ikke skal købe rettighederne, men betaler løbende, og de er lette at sige op igen,” siger Andreas Holbak Espersen fra Dansk Industri.
Hvis man derimod helt grundlæggende vil ændre virksomheden i en digital retning, bør man ifølge Andreas Holbak Espersen søge rådgivning fra professionelle.
Mere end 3.500 virksomheder har de seneste år fået midler fra statens tilskudspulje SMV:Digital til blandt andet digital rådgivning, investeringsstøtte og kompetenceudvikling. Ordningen har bidraget til, at danske SMV’er ikke blot digitaliserer og automatiserer i blinde, men hvor det skaber størst værdi og kan understøtte virksomhedens vækstambitioner og digitale strategi.
”SMV:Digital kan hjælpe med at lave en digital businesscase, der for eksempel viser, at din investering har tjent sig ind på tre år. Det giver en kvalitetssikring, og beslutningen om at automatisere eller digitalisere produktion eller drift bliver nemmere at træffe,” siger Frederikke Saabye fra Dansk Erhverv.
navigator giver overblik over muligheder
Et andet værktøj, der kan guide mindre og mellemstore virksomheder på den digitale rejse og være en ’growth enabler’, er kompasbanks digitale markedsplads ’kompasbank navigator’. Kompasbank hjælper i forvejen SMV’er med skræddersyede finansieringsløsninger og bankprodukter. Med den nye platform får man som mindre eller mellemstor virksomhed adgang til en række specialiserede digitale partnere, som kan hjælpe med alt fra administration, rapportering og jura til salg og marketing.
”Vi har et brændende ønske om at være der hele vejen for SMV’ere. Det gælder fleksibel finansiering, men i høj grad også digital udvikling. Med udgangspunkt i vores nye digitale toolbox vil vi være en rådgiver og en accelerator på den digitale omstilling, mange SMV’er står midt i, og dermed understøtte dem i deres udvikling og vækstambitioner,” siger founder og co-CEO i kompasbank, Michael Hurup Andersen.
Hos erhvervsorganisationerne byder man tjenester, der kan hjælpe SMV’er med at få overblik over og adgang til de mange digitale tjenester, velkommen.
”De færreste SMV’er har det, vi kalder integratorer, altså medarbejdere der både har forretningsforståelse og digital forståelse. Derfor kan det være svært at gennemskue, hvem der har en ydelse, som passer til ens behov og skaber værdi,” siger Frederikke Saabye fra Dansk Erhverv.
”Alle løsninger, der kan gøre det mere overskueligt at vælge digitale løsninger, er godt. Det handler om at blive præsenteret for de muligheder, der findes, uden at man skal bruge alt for mange ressourcer – og så prøve nogle af dem af og se, om de giver værdi,” siger Andreas Holbak Espersen fra Dansk Industri.
Digital megatrend i gang
Uanset størrelsen på virksomheden, og hvilken branche man opererer i, er der er ingen vej uden om at digitalisere mere og mere. For kunderne foretrækker de virksomheder, der er mest digitale. Desuden er den kundedata, man kan indsamle og bruge, et vigtigere og vigtigere konkurrenceparameter.
”Forventningerne til din digitale formåen er stigende. Megatrenden for alle virksomheder er, at du skal være smart, hurtig og digital, uanset om dine kunder er slutbrugere, eller du er B2B. Selv når vi skal vælge en vinduespudser, tager vi typisk den med den bedste hjemmeside, for det viser os, at de er fremme i skoene,” siger, Andreas Holbak Espersen.
I en ny rundspørge blandt beslutningstagere i danske SMV’er, som Norstat har lavet for kompasbank, udtrykker mere end fire ud af 10 (42 %) SMV’er, at virksomheden oplever problemer med administrative opgaver, og den tid, de bruger på dem. Samtidig mener 56 % af de adspurgte, at det er nemt eller meget nemt for virksomheden at komme i gang med digitale værktøjer, mens kun 11 % finder det svært at komme i gang.
Sådan sætter du skub i digitaliseringen af din virksomhed
Tag hul på den digitale rejse nu – ellers kan det skade din konkurrencekraft i løbet af kort tid.
Begynd evt. med et enkelt afgrænset område i produktionen eller driften.
Vælg evt. det område af forretningen, du brænder mest for og ser det største potentiale i at digitalisere.
Test en eller flere digitale tjenester af på abonnementsbasis. Giver de ikke værdi, kan du sige dem op igen.
Søg evt. midler fra SMV:Digital til en rådgiver, der kan hjælpe med at kortlægge, hvor det giver bedst mening af automatisere eller digitalisere.
Få et bedre overblik over de mange specialiserede digitale tjenester via platforme som kompasbank navigator.
Udgivelsesdato: 27.06.2022