Administration

Er din virksomhed klar til den nye lov om tidsregistrering?

Om blot 2 måneder træder loven om tidsregistrering af medarbejderes arbejdstid i kraft. Men hvad dækker den nye lov helt præcist over, og hvordan sikrer du, at din virksomhed imødekommer lovkravene? Det vil vi forsøge at svare på i denne artikel.

Er du klar til den nye lov om tidsregistrering | navigator

Folketinget startede året ud med at vedtage en ny lov vedrørende arbejdstidsregistrering, som foreskriver, at alle arbejdsgivere skal have indført et system til registrering af medarbejdernes arbejdstid inden den 1. juli 2024.

Baggrunden for den nye lov om tidsregistrering udspringer af en afgørelse fra EU-domstolen, der fastslår, at alle medarbejdere har ret til at begrænse deres arbejdstid og til at få hvileperioder. Tilbage i 2019 afsagde EU-Domstolen nemlig en dom, som slår fast, at alle medlemsstaterne skal pålægge arbejdsgivere at implementere procedurer, der tilskriver, at medarbejdernes reelle daglige arbejdstid bliver registreret.

Den kommende lov om tidsregistrering er derfor et direkte resultat af EU’s bestræbelser på at beskytte arbejdstagere mod overarbejde.

Hvad går loven ud på?

Formålet med den nye lov om tidsregistrering er at sikre, at følgende regler om daglig hviletid og maksimal ugentlig arbejdstid overholdes:

  • 48-timers reglen: Medarbejdere må ikke arbejde mere end 48 timer i gennemsnit om ugen i løbet af en periode på 4 måneder.

  • 11-timers reglen: Dine ansattes arbejdstid skal planlægges sådan, at de får 11 timers sammenhængende hvile inden for hver periode på 24 timer.

  • Fridage: Medarbejdere har krav på mindst én fridag om ugen.

Den nye lov skal derfor blandt andet gøre det nemmere at dokumentere, at ovenstående tre regler overholdes. Derudover skal du være særligt opmærksom på to ting i den kommende lov:

  1. Medarbejderne behøver kun at registrere eventuelle ændringer i forhold til den aftale eller fastlagte arbejdstid.

  2. Medarbejderne skal kun registrere den totale arbejdstid uden behov for at specificere tidspunkter eller lignende. Hvis du fx arbejder 5 timer midt på dagen og så arbejder videre igen om aftenen, skal du blot skrive det samlede antal timer, du har arbejdet.

Der er altså ikke krav om, at hvert enkelt sekund skal registreres. Hvis den samlede daglige arbejdstid er aftalt på forhånd, behøver medarbejderen derfor kun at godkende dette samt tilføje eventuelle ændringer til den forudfyldte arbejdstid.

Hvem skal registrere deres arbejdstid?

Som udgangspunkt skal alle danske virksomheder tidsregistre og de nye regler kræver, at du som arbejdsgiver skal implementere et tidsregistreringssystem, der kan registrere den daglige arbejdstid for dine medarbejdere.

Ifølge lovforslaget er der metodefrihed i forhold til, hvordan den enkelte arbejdsgiver vælger at indrette registreringssystemet, så længe systemet er objektivt, pålideligt og tilgængeligt. Virksomheder er dog forpligtet til at:

  • Måle den daglige og ugentlige arbejdstid for medarbejderne.

  • Give de ansatte mulighed for at kunne registrere tid, overarbejdstimer, sygdom og ferie.

  • Gemme oplysningerne i systemet i 5 år.

Visse personer kan undtages

Selvom alle virksomheder bliver pålagt den nye arbejdstidsregistreringslov, så kan bestemte medarbejdere, der betegnes som “selvtilrettelæggere”, undlade at skulle registrere deres tid. Ifølge lovgivningen er "selvtilrettelæggere" defineret på følgende måde:

“Medarbejdere, der selv kan fastsætte deres arbejdstid, eller medarbejdere, hvis arbejdstid ikke kan måles fuldstændigt eller forudbestemmes på forhånd, og som har en ledelsesfunktion, eller kan træffe selvstændige beslutninger.”

Der er altså tale om medarbejdere, som har en betydelig grad af frihed og selvstændighed i udførelsen af deres arbejde. “Selvtilrettelæggere” vil derfor typisk være personer i det øverste ledelseslag, højtstående advokater, visse akademikere og eksperter.

Det er dog vigtigt at påpege, at arbejdsgiveren skal foretage en individuel vurdering af hvert enkelt medarbejder. Det er ikke tilstrækkeligt bare at kategorisere medarbejderne og erklære, at én eller flere grupper er selvtilrettelæggere. Derudover er det et krav, at det fremgår af ansættelseskontrakten, hvis medarbejderen er klassificeret som en selvtilrettelægger og dermed er undtaget fra kravene om tidsregistrering samt reglerne i arbejdstidsloven vedrørende maksimal ugentlig arbejdstid, pauser og fridage.

Find dit næste tidsregistreringssystem på navigator

Hvis du er i tvivl om, hvordan din virksomhed skal imødekomme lovkravene, så kan flere af vores digitale partnere på kompasbank navigator hjælpe dig med at implementere et tidsregistreringssystem i din virksomhed.

Intempus

Med Intempus’ digitale tidsregistreringssystem bliver det nemt, smart og effektivt at registrere timer i din virksomhed. Systemet er brugervenligt og kan skræddersyes efter behov og arbejdsgange i din virksomhed, så I får netop dén løsning, der passer til jer. Vil du gøre arbejdsdagen nemmere? Så sidder klar til at hjælpe dig i gang.

TimeLog

TimeLogs tidsregistreringssystem er hurtigt og nemt, samtidig med at det giver dig nødvendig dokumentation til at skabe et fremragende overblik, sikre korrekt fakturering og få dybdegående indsigt i din forretning. Vil du høre mere om, hvordan din virksomhed kan bruge TimeLog? Book en 20 min. online gennemgang her.

TimeOps

TimeOps er på en vigtig mission. De vil sikre, at du får mest muligt ud af din tid – det er trods alt din vigtigste ressource. Derfor har de bygget et simpelt timeregistreringssystem til dig, der gerne vil have bedre overblik over din tid. Med den dertilhørende app, har du også mulighed for let at registrere din tid, selv når du er på farten. Tidsregistrering har aldrig været nemmere.

Udgivelsesdato: 24.04.2024

Relaterede løsninger

Udforsk Nem timeregistrering
Intempus

Nem timeregistrering

Intempus er en løsning til digital timeregistrering, der gør den daglige administration let, simpel og overskuelig.

Intempus | navigator

Udforsk Få smartere arbejdsgange
Timelog

Få smartere arbejdsgange

Få styr på arbejdstid, projekter, kapacitetsplanlægning, budgetter og fakturering med TimeLogs simple tidsregistreringssystem.

Timelog | navigator

Udforsk Simpelt timeregistreringssystem
TimeOpsFå 10% rabat

Simpelt timeregistreringssystem

TimeOps er på en vigtig mission. De vil sikre, at du får mest muligt ud af din tid – det er trods alt din vigtigste ressource. Derfor har de bygget et simpelt timeregistreringssystem til dig, der gerne vil have bedre overblik over din tid.

TimeOps partner logo