En kreditvurdering kan sikre din virksomhed mod dårlige betalere
Arbejder du i en virksomhed, som hovedsageligt sælger til B2B-kunder? Så er det en god idé, at du først får kreditvurderet virksomheden. Med en kreditvurdering vil du få vigtige finansielle oplysninger om dine kunder, så du kan vurdere, hvor stor risikoen ved at lave forretning med dem er.
Når din virksomhed skal levere et produkt eller en service til en kunde, er det selvfølgelig afgørende, at de betalingsvilkår, som I har aftalt, også bliver overholdt. Men alligevel oplever mange virksomheder, at deres fakturaer ikke bliver betalt, og de debitorer, der tidligere har været fuld tillid til, bliver nu dårlige betalere eller går måske konkurs.
Det er derfor ofte en god idé at foretage en vurdering af en virksomheds kreditforhold, inden du træffer en beslutning om at indgå i et samarbejde med dem.
Hvad er en kreditvurdering?
En kreditvurdering af en virksomhed er en omfattende analyse, der har til formål at vurdere virksomhedens evne til at betale for de varer eller den service, som dit selskab skal levere til den. En kreditvurdering inkluderer ofte faktorer som likviditet, soliditet, indtjeningsevne og gældsniveau, og den giver dig blandt andet indblik i:
Virksomhedens økonomiske sundhedstilstand.
Virksomhedens evne til at opfylde sine betalingsforpligtelser.
Eventuelle økonomiske risici.
Der er derfor flere gode grunde til at få kreditvurderet en virksomhed, inden du vælger at lave forretning med den. Og med gode rutiner for løbende kreditvurderinger af dine kunder, giver du din virksomhed et bedre udgangspunkt for at have en sund drift samtidigt med, at du sikrer, at I ikke lider store økonomiske tab.
Her får du 5 gode grunde til at indføre gode rutiner for kreditvurdering af nuværende og potentielle kunder.
1. Du får et effektivt og hurtigt overblik
En kreditvurdering giver dig et hurtigt overblik over dine kunder. Du får adgang til oplysningerne på en klar, intuitiv og overskuelig måde, så du ikke skal bruge unødig tid på at skulle skaffe den nødvendige data til at kunne lave en korrekt vurdering af kunden. Derudover vil det også hjælpe dig med at fastsætte de rigtige betalingsvilkår over for den pågældende kunde.
2. Du foretager vurderinger baseret på nye oplysninger
Hvordan afgør du dine kunders kreditværdighed og betalingsevne?
Mange virksomheder vælger stadigvæk at se på ældre årsregnskaber og tidligere resultater. Det giver dog ofte ikke den korrekte og nødvendige data. Hvis der er noget, de seneste par år har lært os, så er det nemlig, at tingene hurtigt kan ændre sig.
Informationerne bliver nødt til at være aktuelle, hvis du skal have det rette indblik i dine kunders økonomiske situation. Af den grund anbefales det, at du løbende foretager kreditvurderinger af dine kunder, så du får information om vigtige ændringer i deres økonomi, før det er for sent.
3. Du begrænser risikoen og undgår dårlige betalere
En af hovedårsagerne til at lave en kreditvurdering, er at afdække og begrænse din virksomheds risiko. Alle, der sælger produkter eller services til virksomheder, kan blive ramt af dårlige betalere. Der er derfor også en risiko for, at det kan ske for dig og din virksomhed.
Risikoen kan dog minimeres, hvis du løbende foretager kreditvurderinger af dine kunder. Det kan nemlig hjælpe dig med at afgøre, om kunden er i stand til at opfylde sine økonomiske forpligtelser, samt hvordan eventuelle betalingsbetingelser skal se ud.
4. Få flere kunder
Som tidligere beskrevet, får de fleste virksomheder lavet en kreditvurdering for at afdække risiko. Men den kan også hjælpe dig og din virksomhed med at opsøge nye muligheder og få flere kunder.
Ved at kende jeres kunders kreditvurdering, kan du gøre din virksomheds kundeforhold mere sikre og dermed takke ja til endnu flere kunder, hvilket kan være med til at åbne dørene op for nye forretningsaktiviteter og øgede indtægter.
5. Få hjælp af et kreditvurderingsbureau
Ønsker du at få kreditvurderet en virksomhed? Så giver det typisk bedst mening at få et kreditvurderingsbureau til at stå for opgaven.
På kompasbank navigator kan både Creditsafe og Risika hjælpe dig og din virksomhed med at forudse jeres betalende og ikke-betalende kunder.
Creditsafe er verdens mest anvendte kreditoplysningsbureau og giver dig kvalitative risikovurderinger, kredit- og finansielle oplysninger af høj kvalitet og automatiserede løsninger gennem hele kunderejsen.
Ved at benytte deres løsning, får I fuldt overblik over jeres kunders kreditværdighed og betalingsevne. Creditsafe kan derfor hjælpe din virksomhed med at undgå dårligere betalere og sikre, at I handler med de rette virksomheder.
Adgang til kreditvurderinger af 430 millioner virksomheder.
Gratis support i hele kontraktperioden.
Skræddersyede datatjenester tilpasset jeres forretningsbehov, ønsker og krav.
Opret en gratis profil på kompasbank navigator, og få adgang til en 4-ugers prøveperiode hos Creditsafe her.
Risika er en moderne kreditstyringsplatform, som automatiserer dine kreditprocesser. Du får adgang til en nem kreditvurderingsplatform, som er skræddersyet til din måde at arbejde på.
Hos Risika får du en letforståelig kreditvurdering fra 1-10 samt kreditanbefalinger. Derudover sender de dig løbende opdateringer omkring ændringer i dine kunders finansielle situation, så du kan tilpasse dine kreditvilkår.
Automatiser din kreditstyring for hurtigere og præcise kreditbeslutninger.
Fang mulige dårlige betalere, inden skaden er sket.
Træf profitable beslutninger baseret på opdateret virksomhedsdata for mere end 20 millioner nordiske virksomheder.
Hvis du har en bruger på kompasbank navigator, kan du få 15% rabat hos Risika her.
Udgivelsesdato: 18.10.2023
Relaterede løsninger
Få adgang til kreditoplysninger
Creditsafe er verdens mest anvendte kreditoplysningsbureau og giver dig kvalitative risikovurderinger, kreditoplysninger og løsninger gennem hele kunderejsen.
Kreditvurdering af erhvervskunder
Risika hjælper virksomheder med at forudse deres betalende og ikke-betalende erhvervskunder gennem en kreditvurdering- og kreditstyringsplatform.