Bogføring: orden i ordrebøgerne
I hvilket omfang har du brug for ekstern hjælp fra bogholdere, revisorer og digitale regnskabsprogrammer, så du kan sove trygt om natten velvidende, at der er styr på indtægter og udgifter?

En række digitale programmer og værktøjer kan hjælpe dig med bogføring samt holde orden i ordrebøgerne, så du i stedet kan fokusere på at passe og udvikle forretningen. Nogle af udbyderne af digital bogføring tager sig af det hele, andre giver dig de digitale værktøjer til selv at gøre det.
Det skal du overveje
Behovet. Hvor meget hjælp får din virksomhed i dag til bogføring og regnskab – og er det tilstrækkeligt til dit og jeres behov?
Integration. Skal dit regnskabsprogram kunne spille sammen med fx et lønsystem eller ERP-system?
Support. I hvor høj grad har du brug for support og rådgivning fra professionelle?
Ringbind og regnemaskine er i stigende grad blevet erstattet af online bogføring ved hjælp af digitale regnskabsprogrammer. De giver større overblik, sikkerhed og som oftest også mere tid til de sjovere og mere meningsfulde opgaver i forretningen.
Hvad enten, din virksomhed får hjælp fra en bogholder eller revisor, kan de brugervenlige programmer være en stor hjælp til at holde orden i indtægter og udgifter, og for de fleste virksomheder er det månedlige eller årlige abonnement ikke en post, der slår bunden ud af økonomien.
Et regnskabsprogram kan typisk bogføre bilag, udarbejde fakturaer, registrere moms, give et overblik over virksomhedens økonomi og registrere løn til medarbejdere. Men de fleste programmer kan langt mere end det.
I bund og grund handler det om at finde den rette partner, som passer til dine behov i dag og i morgen, og der er mange at vælge mellem.
Valget afhænger af blandt andet størrelsen på din virksomhed, hvilken branche I opererer inden for, og hvor meget setuppet skal kunne personaliseres. Og så er det langt hen ad vejen et temperamentsspørgsmål, om man fx foretrækker – og kan finde ud af – de mere knastørre og oldschool- programmer eller noget mere grafisk og enkelt som for eksempel Billy, Dinero og e-conomic.
Hvem kan hjælpe dig?
Det er ikke noget krav, at man har et program til at holde styr på indtægter og udgifter, og nogle klarer sig fint – og hygger sig måske endda – med at bogføre i Excel. Men det kan lette administrationen betydeligt at drage nytte af de digitale muligheder og være en hjælp til at leve op til bogføringsloven samt sikre et korrekt momsregnskab.
Der er rigtig mange muligheder, når man skal vælge regnskabsprogram, og valget handler i høj grad om størrelsen på virksomheden, og hvilke behov og ambitioner I har - herunder også om I allerede har en bogholder eller revisor tilknyttet. Det vigtigste er, at I lander på en tryg løsning, der hverken kan for meget eller for lidt, og som ikke suger energien og kreativitet ud af dig og dine medarbejdere.
Tusinder af små og nystartede virksomheder klarer sig rigtig fint med gratis og meget brugervenlige regnskabsprogrammer som Dinero og Billy. I begge tilfælde kan man for nogle hundrede kroner om måneden tilkøbe adgang til premium-udgaver med ekstra funktioner som telefonsupport og integration - ligesom man kan betale sig til en ’revisorpakke’.
Nyere virksomheder som Meneto tilbyder også via en abonnementsmodel at tage sig af hele din bogføring, herunder også selve bogføringen af bilag og indberetning til Skat. Du får tilknyttet en dedikeret bogholder/revisor og skal nærmest ikke selv røre en finger ud over at maile eller uploade dine bilag. Nogle af udbyderne af sådanne alt i én-løsninger giver dig også adgang til en digital platform, mens andre sender dig et månedligt overblik.
Blandt større og mere etablerede virksomheder er lidt tungere og velrenommerede regnskabsprogrammer, som e-conomic, populære. Her er der for eksempel bedre mulighed for integration med virksomhedens ERP-system, hvis man har sådan ét. Man behøver i øvrigt ikke at være en stor virksomhed for at bruge e-conomic, som også tilbyder en basis-udgave, hvor funktioner og pris er tilpasset til mindre virksomheder.
De fleste programmer giver dig mulighed for at teste dem gratis i en kortere periode. Overvejer du at overlade en del af bogholderiet til et regnskabsprogram eller at skifte det nuværende ud, er det en god idé at udvælge sig et par stykker og prøve dem af. Få evt. hjælp til at udvælge kandidaterne via en af de hjemmesider, der sammenligner priser og ydelser på de forskellige programmer. Ofte får man ret hurtigt en idé om, hvorvidt en platform har de funktionaliteter, du har brug for, og et design og en detaljeringsgrad der passer dig.
Læs mere
Udgivelsesdato: 05.07.2022
Relaterede løsninger
Gør regnskab og bogføring lettere
Med Dinero kan du fokusere på virksomhedens kerneprodukt. Send din første faktura på under to minutter, og spar penge på en revisor og bogholder. De har gjort regnskab og bogføring markant lettere for dig.

En komplet regnskabsløsning
e-conomic er danskernes foretrukne regnskabsprogram. Med e-conomic får du markedets mest fleksible, online løsning, som du kan skræddersy med præcis de tillægsmoduler og integrationer, din virksomhed har brug for.
Regnskabsløsning til selvstændige
Meneto har lavet den optimale regnskabsløsning til selvstændinge. Med deres løsning, får du mere tid til at udvikle din virksomhed, da de sørger for, at der er styr på din bogføring og dit regnskab.